Drie nieuwe Facebook functies en hun impact

Hipmarketing Geen categorie 0 Comments

Drie nieuwe Facebook functies en hun impact:

Je kunt veel zeggen van Facebook, maar niet dat ze stil zitten. De afgelopen weken verschenen er maar liefst drie nieuwe features op het sociale platform die voor marketeers interessant kunnen zijn. Mocht je ze nog niet zijn tegengekomen in je Facebook-app of timeline, dan volgt hier een uitleg!

Graph Search is vers van de pers: de beta werd deze week door Mark Zuckerberg aangekondigd. Met Graph Search kun je zoeken naar mensen, foto’s, plaatsen en interesses. Bijvoorbeeld: zoek restaurants in Amsterdam waar mijn vrienden geweest zijn. Of: zoek boeken die gelezen worden door CEO’s. De beta is nog niet openbaar maar je kunt je al wel op een wachtlijst laten zetten. Op welke manier Facebook deze uitgebreidere zoekfunctionaliteit te gelde gaat maken is nog niet helemaal duidelijk, maar je kunt je voorstellen dat het plaatsen van een advertentie bij de zoekresultaten veel interessanter is dan in de kantlijn van iemand’s timeline…

Facebook Nearby bestond al langer, maar heeft een forse upgrade gehad en fungeert nu als een sociale, lokale zoekmachine. Nearby is alleen beschikbaar in de mobiele Facebook app. Je kunt er mee zien welke vrienden van je bedrijven in de buurt hebben geliked of bezocht. Dat kon al langer. Maar nu kun je de functie ook gebruiken om te zoeken naar bepaalde bedrijven in de buurt. Boekhandels bijvoorbeeld, of koffieshops (van het soort waar ze daadwerkelijk koffie schenken). Die worden dan gepresenteerd in een volgorde die gebaseerd is op onder andere likes en check-ins van je eigen netwerk, maar ook van de grotere Facebook community daarbuiten. Het nut voor marketeers? Je verschijnt alleen in deze lokale zoekmachine van Facebook als je een Facebook-pagina hebt. En hoe populairder die is, hoe beter je vindbaarheid.

Bron Marketing.nl