Duck Duck Goo VS Google

Hipmarketing Zoekmachine 0 Comments

Kijk uit Google hier is DuckDuck Go

Misschien wist je het nog niet, maar er zijn naast Google nog een aantal andere zoekmachines. Iedere zoekmachine beweert zijn eigen voordelen te hebben ten opzichte van het grote Google. Eén daarvan is DuckDuckGo, de snelst groeiende zoekmachine van dit moment, met ruim 4 miljard zoekopdrachten in 2016.

De reden dat DuckDuckGo zo snel groeit, is dat er geen privacygevoelige informatie wordt opgeslagen over de gebruikers. Dit is een voordeel dat veel internetgebruikers aanspreekt. Dat wil niet zeggen dat je er als online adverteerder niet mee aan de slag kunt! Ik leg je graag iets meer uit over deze jonge zoekmachine en het voordeel van deze privacyvriendelijkheid.

duckduckgo search numbers

DuckDuckGo houdt wel jouw zoekopdrachten bij: dit wordt alleen op een ‘privacyvriendelijke’ manier gedaan. Dat wil zeggen: er wordt geen profiel gekoppeld aan je zoekopdrachten, zoals dat bij Google wel gedaan wordt. Dit maakt een zoekmachine als Google minder privacyvriendelijk, omdat Google uiteindelijk meer van jou weet dan je misschien denkt. Als deze informatie in verkeerde handen valt, kan dat vervelend uitpakken.

Een database in verkeerde handen

Lees bijvoorbeeld eens dit artikel, over een database die in 2006 in verkeerde handen viel. Je leest daarin dat de gehele zoekgeschiedenis van gebruikers openbaar werd gemaakt. Er kon op die manier een profiel gevormd worden van bepaalde gebruikers.

Zo is uit die gegevens op te maken dat AOL gebruiker 311045 niet alleen een Scion XB (auto) met mankementen heeft, maar dat hij ook op zoek is naar een manier om wraak te nemen op zijn overspelige ex-vriendin. Je ziet dus dat gegevens uit een database zeer gevoelig kunnen zijn.

De database waaruit ik het bovenstaande voorbeeld heb gehaald is overigens nog steeds beschikbaar. Het feit dat er geen namen zijn gebruikt maar nummers, maakt het nog beperkt anoniem. Als de database ook namen aan de zoekopdrachten gekoppeld zou hebben (wat waarschijnlijk wel mogelijk was), waren er waarschijnlijk ernstige problemen ontstaan.

Na dit voorbeeld zul jij je wellicht afvragen welke informatie er allemaal rondzweeft op het internet over jou. Ik kan je daarin helaas niet geruststellen: zoekmachines zijn dol op jouw gegevens en zelfs als je in privé modus zoekt, worden je gegevens vaak nog alsnog bijgehouden (bron).

DuckDuckGo: privacy op #1

DuckDuckGo slaat je gegevens niet direct op, maar legt wel (anoniem) een link tussen de informatie die je hebt gezocht. Meer informatie over deze werkwijze vind je op de website van deze zoekmachine. Het bijhouden van informatie heeft natuurlijk ook zo z’n voordelen. Op deze manier helpen zoekmachines jou ook vaak aan relevantere producten die jij online wilt kopen.

Als je marketeer bent en het bovenstaande gelezen hebt, denk je wellicht ‘wat moet ik met deze informatie?’ Dat zal ik je vertellen. Met de gegevens die DuckDuckGo wel (anoniem) verzamelt, kun jij prima adverteren. DuckDuckGo is wellicht niet zo’n grote zoekmachine als Google, het is wel de snelst groeiende.

Hoe adverteer ik in DuckDuckGo?

DuckDuckGo is aangesloten bij “Yahoo-Search Alliance” en is ook zoekpartner van Bing. Je moet dus een Bing Ads account hebben om te kunnen adverteren. Bij de instellingen van je account ga je op advertentiegroep-niveau naar “Other settings”. Dan klik je op de eerste of de derde optie, zoals hieronder weergegeven.

bing ad distribution

Het is helaas niet mogelijk om alleen op DuckDuckGo te adverteren, omdat zij Syndicated Search Partner zijn van Bing en Bing deze koppelt als targeting optie.