Facebook geeft meer inzicht in je campagnes met delivery insights

Hipmarketing Facebook 0 Comments

 

Facebook lanceert Delivery Insights.

Om adverteerders te helpen beter te begrijpen hoe goed hun advertenties met elkaar concurreren in de veiling, komt Facebook met de uitrol van Delivery Insights in Ads Manager.

De weergavestatistieken en wat je ermee kan.

Weergavestatistieken bestaat uit drie verschillende tabjes.

  • Activiteitgeschiedenis
  • Overlap in veilingen
  • Doelgroepverzadiging

Activiteitgeschiedenis laat zien wat je onlangs aan je campagne hebt veranderd, zodat je eventuele stijgingen of dalingen in je statistieken kunt verklaren. De twee tabjes waar het echt om gaat zijn overlap in veilingen en doelgroepverzadiging.

Overlap in veilingen?

Momenteel kan ik slechts bij één advertentieaccount gebruik maken van weergavestatistieken en in dat account heeft geen overlap plaatsgevonden. Hierdoor is er in het tabje ‘overlap in veilingen’ momenteel niks te zien, dus kan ik de meerwaarde niet direct bewijzen. Om te laten zien wat het doet heb ik onderstaande tekst van de Facebook-hulpomgeving overgenomen.

Wanneer je advertentiesets overlappende doelgroepen targeten, kan het zijn dat je advertenties meedingen in dezelfde veilingen. Om te voorkomen dat je tegen jezelf biedt, dedupliceren (dit noemen we ook wel ‘dedupe’) we je advertenties door alle sets te verwijderen behalve de meest concurrerende set (op basis van campagnegegevens uit het verleden).

Advertentiesets met advertenties die uit veel van deze veilingen zijn verwijderd, worden mogelijk slecht weergegeven omdat ze minder kans krijgen hun doelgroep te bereiken. We dedupliceren op advertentieniveau en tonen je een verzamelde deduplicatieratio op advertentiesetniveau (waar de doelgroepoverlap plaatsvindt). De deduplicatieratio van je advertentiesets kan je helpen bepalen of je het risico loopt dat je advertenties te weinig worden weergegeven en of je actie moet ondernemen.

Stel: je target overlappende doelgroepen, bijvoorbeeld een doelgroep 25- tot 50-jarigen en een vergelijkbare doelgroep van websitebezoekers. Dan kan Facebook inzichtelijk brengen hoe groot de overlap is, en of je dus actie moet ondernemen om je advertenties vaak genoeg te laten weergeven.

Wat kun je met doelgroepverzadiging?

De interessantste data die je kunt halen uit ‘weergavestatistieken’ is nu voor mij de ‘doelgroepverzadiging’. Als je regelmatig adverteert in Facebook, ben er ongetwijfeld weleens tegen het volgende aangelopen. Je campagne draait al enige tijd, maar je hebt pas 40 procent van je doelgroep hebt bereikt – maar bij deze personen heb je al wel een frequentie van 10 gerealiseerd. Dit tot je grote ergernis, aangezien je juist veel personen van je potentiële doelgroep wilde bereiken. Met de komst van weergavestatistieken is dit geen verleden tijd, maar krijg je wel meer inzicht in de statistieken hierover.

In onderstaand screenshot zie je een voorbeeld van een campagne die al iets meer dan een maandje draaide. Ik merkte dat de frequentie van mijn campagne steeg naar ongeveer 10, terwijl ik pas de helft van mijn doelgroep had bereikt. De campagne had ik ingesteld op optimaliseren voor klikken, een zo hoog mogelijk bereik was niet de eerste prioriteit. Toch wilde ik eens zien wat er zou gebeuren als ik het optimalisatiedoel zou aanpassen naar ‘uniek bereik per dag’.

Dankzij het tabje doelgroepverzadiging in weergavestatistieken zie ik nu direct de impact van deze aanpassing. Het unieke bereik en het percentage bereikte personen uit de doelgroep steeg explosief na deze aanpassing. Iets wat ik anders veel moeilijker in kaart had kunnen brengen. Nu is het met één druk op de knop zichtbaar.

Hoe kom je bij deze statistieken?

Waar vind je de statistieken? Dat is op het moment van schrijven nog even een dingetje… Ik kreeg ineens de mogelijkheid tot weergavestatistieken terwijl ik in mijn advertentiebeheer zat. Hoe ik er nu moet komen? Geen idee. Ongetwijfeld wordt het straks in het menu opgenomen in je advertentieaccount, maar voor nu kan ik je niet verder helpen dan dat dit de URL is:

https://www.facebook.com/ads/manager/delivery-insights/table_overview/
?act=ad account ID&pid=p2&ids=advertentieset ID 

Hoogstwaarschijnlijk gaat het je echter niet helpen om hier handmatig ID’s in te vullen van je campagnes. Ik heb dit zelf ook geprobeerd voor andere accounts, zonder resultaat.

Na wat googelen (check maar eens op Facebook delivery insights) kwam ik erachter dat Facebook vorig jaar rond deze tijd deze feature al heeft aangekondigd, maar dat het tot op heden nooit echt gereleased is. Laten we hopen dat het nu wel wordt doorgevoerd, en dat je er ook snel gebruik van kunt maken. Wil je er alvast meer over weten? Check dan de Facebook-uitleg via het helpcentrum voor adverteerders of stel gerust een vraag!

Auteur Rico Schilt.

Bron Frankwatching.

Afbeelding intro met dank aan Pixabay/Coffeebeanworks.