Google Search Console data nu ook beschikbaar in Google Studio.

Hipmarketing Google 0 Comments

 

Voor 5 jaar geleden was het mogelijk om in Google Analytics tot op zoekwoord niveau te zien hoeveel bezoekers dit opleverde. Om privacyredenen werden alle zoekwoorden echter op een grote hoop gegooid. Deze zoekwoorden zie je nu terug als “not provided” (lees hier meer over not provided).

Een aantal jaar daarna liet Google het zoekverkeer (tot op zoekwoordniveau) weer terugkomen in Google Search Console (het vroegere Google Webmaster Tools). Deze week is bekendgemaakt dat er ook een koppeling komt met Google Data Studio, en dit brengt ongetwijfeld weer interessante mogelijkheden met zich mee.

Wat is Google Data Studio?

Wanneer je nog niet bekend bent met Google Data Studio, check dan de onderstaande video:

Google Search Console + Google Data Studio

Voorheen kon je al met een flink aantal databronnen aan de slag. Sinds deze week koppel je dus ook data uit Google Search Console, waardoor het mogelijk wordt om interessante rapporten te ontwikkelen op het gebied van organisch verkeer.

Het grote voordeel ten opzichte van de bestaande Search Console is namelijk dat je ook filters kunt toepassen. Dit biedt weer hele interessante mogelijkheden voor de rapportages.

Rapportage voorbeelden.

In data studio kan je gebruik maken van verschillende rapportages,

we hebben er een paar voor je op een rij gezet zodat je kan zien wat er zoal mogelijk is.

Afbeeldingsresultaat voor google data studio  Afbeeldingsresultaat voor google data studio

Voor meer informatie over voorbeeld rapporten en sjablonen

kan je kijken op de site van Google data studio

 

Bron Karel Geenen.