Google Shopping

Hipmarketing Google 0 Comments

Google Shopping:

Is jouw productfeed nog shopping-proof?

Content is belangrijk

Het klinkt heel simpel en dat is het eigenlijk ook! Zoekwoorden en advertenties worden binnen SEA-campagnes ingezet om je doelgroep te bepalen en de relevantie te verhogen. Zo worden er binnen de feed ook zoekwoorden gebruikt om de relevantie van de producten in de feed te bepalen. Google maakt hierbij gebruik van geavanceerde technieken die de feed op basis van content ’crawlt’ (indexeert). Als Google Shopping adverteerder kun je hierop inspelen met een aantal technieken:

  • Geef titels een duidelijke omschrijving. Verkoop je bijvoorbeeld een ‘Eastpak rugzak’ benoem dit dan ook in de titel. Het klinkt eenvoudig maar dit is niet altijd het geval. Indien je alleen ‘Eastpak padded pak’r‘ benoemt ben je minder goed vindbaar op de combinatie met rugzak of rugzak alleen. Zorg er daarnaast voor dat in te titel de belangrijkste informatie eerst genoemd wordt. Google indexeert op basis van de volgorde van de titel. Vanaf 30 september worden de titels beperkt tot 150 tekens wat naar mijn mening meer dan voldoende moet zijn.
  • Geef een heldere en consistente productomschrijving (description). Ook hierbij is het wederom belangrijk dat zoekwoorden voorkomen in de productbeschrijving. Opsommingen en bijzondere tekens kan de ‘Google robot’ niet lezen, leest hij enkel de tekst vóór de opsomming. Geef in de omschrijving bijvoorbeeld informatie over het soort materiaal, grootte of andere technische specificaties. Vanaf 30 september worden de beschrijvingen ingekort tot maximaal 5000 tekens, wat ik persoonlijk erg veel vind. Ik zou adviseren de omschrijving te beperken tot 500-1000 tekens zodat je de meest relevante informatie toont.
  • Zoek naar synoniemen. In het voorbeeld van de rugzak is een rugtas exact hetzelfde, maar een compleet ander zoekwoord. Houd hier dus ook rekening mee en test eventueel met deze verschillende varianten. Je mag nooit 1 product meerdere malen in de feed opnemen dus moet je kiezen. Denk bij het optimaliseren van de feed altijd als een gebruiker, net zoals je dat doet bij het inzetten van AdWords campagnes. Hierbij kun je gebruik maken van diverse hulpprogramma’s zoals Google Trends, AdWords zoekwoordplanner en je eigen AdWords data.