Google stopt met advertenties aan de rechterkant

Hipmarketing Google 0 Comments

Google stopt met advertenties aan de rechterkant.

Afgelopen weekend is bekend geworden dat Google stopt met het vertonen van advertenties aan de rechterkant. Advertenties worden dan alleen nog maar aan de bovenkant en onderkant vertoond.

Uiteraard gaat Google niet zomaar minder advertenties laten zien ;-). In plaats daarvan komt er bij de zeer commerciële zoekopdrachten een 4de resultaat boven en onder bij.

2 uitzonderingen aan de rechterkant

Google heeft het daarnaast over twee uitzonderingen. De zogenaamde Google Shopping resultaten en de advertenties bij de knowledge blokken blijven zichtbaar. Hieronder vind je een voorbeeld van een Google shopping resultaat:
shopping feed

Wijzigingen zijn per direct doorgevoerd

Deze wijzigingen zijn wereldwijd per direct doorgevoerd volgens Google. Toch zie ik op dit moment nog bij de meeste zoekopdrachten de advertenties aan de rechterkant verschijnen. Ik verwacht dat dit binnen een paar dagen is gewijzigd overal.

Wat moeten we hiervan denken Google?

Ik ben erg benieuwd welke gevolgen deze wijziging heeft voor zowel bezoekers, adverteerders als investeerders. Per saldo zal er waarschijnlijk nu minder op advertenties worden geklikt maar dit zal gecompenseerd worden door de hogere cpc’s. Ik verwacht namelijk dat de cpc’s door deze wijziging gaan stijgen. Er is nu namelijk simpelweg minder aanbod en evenveel vraag.

Daarnaast zal de resultatenpagina er schoner uit komen te zien voor bezoekers, dus dat zal heel waarschijnlijk een positief effect hebben.

Vroeger begonnen we met alleen advertenties aan de rechterkant. Dat veranderde naar 2 advertenties boven de zoekresultaten. Hierna kregen we er drie. Wij als online marketeer weten dat de eerste resultaten advertenties zijn, maar het gros van de bezoekers niet. Door deze advertenties dus boven de zoekresultaten te plaatsen lijkt alles organisch te worden voor de doorsnee bezoeker.

Nu komen we op het punt dat degene aan de rechterkant verdwijnen en gaan we naar 4 advertenties boven de organische zoekresultaten. Dit zal in de praktijk betekenen dat bijna alle resultaten boven de vouw advertenties zullen zijn. Ik ben erg benieuwd hoe dit zich gaat evolueren, maar in mijn ogen is er een duidelijke trend zichtbaar.