Mag je van één marketeer verwachten dat hij alles kan?

Hipmarketing Google 0 Comments

Mag je van één marketeer verwachten dat hij alles kan?

Een schouderklopje voor de marketeers

Schouderklopje voor de marketeersBen jij een marketeer die zowel een goed stuk tekst kan schrijven, creatief een brochure kan (op)maken, met het CMS van je website / webshop uit de voeten kan, de CRM database van je e-mailmarketing beheer(s)t, de statistieken uit Google Analytics analyseert, zorgt dat je veel traffic en conversie realiseert en dit ook allemaal nog op elkaar afstemt en managed … ?

Dan verdien jij een schouderklopje (van je baas), omdat dit helemaal niet zo vanzelfsprekend is dat je dit allemaal kan! Lees tussen de regels door maar eens welke verschillende competenties je hiervoor nodig hebt.

Maar mag je van één marketeer nog verwachten dat hij alles kan?

Dit is een vraag waar ik graag jullie mening over wil weten.

10 jaar geleden ben ik begonnen als marketeer en heb zelf de vogelvlucht die dit vak meemaakt ondervonden. Het plafond van de mogelijkheden van online marketing is nog lang niet bereikt.

Je ziet dan ook steeds meer specialisaties en functies binnen het vak ontstaan. Dat is natuurlijk ontstaan om alle mogelijkheden die (online) marketing biedt optimaal te benutten.

In de praktijk is er naar mijn mening nog veel onwetendheid over wat het vak marketing precies inhoud. Marketeers weten het wel, maar voor collega’s van andere afdelingen is dit helemaal niet zo transparant en vanzelfsprekend.

“Marketing, die zorgen voor het drukwerk” of “die onderhouden onze website”, herkenbaar?

Wat er tegenwoordig allemaal komt kijken bij het “onderhouden” van een website: SEO, SEA, Analytics, Webmaster Tools, content marketing, A/B testen, zal ik nog even doorgaan …. voor velen abracadabra.

Dit geldt ook voor veel ondernemers en het management binnen het MKB. Dit is ze ook niet te verwijten, want die houden zich hier immers niet vaak direct mee bezig.

Dit management bepaalt hoeveel er in marketing geïnvesteerd wordt en hiermee ook het aantal marketeers in loondienst. Dit zijn er binnen het MKB vaak nog maar één of twee.

Een gemiste kans ten opzichte van de mogelijkheden die marketing tegenwoordig biedt?

Die ene marketeer staat sowieso voor de uitdaging dat hij keuzes moet gaan maken welke marketingactiviteiten hij voor zijn organisatie uit gaat voeren. Alles aanpakken gaat naar mijn mening simpelweg gewoon niet. Ga dan voor goed en ROI. En dat goed aanpakken kost tijd, veel tijd. Hoe je hier het beste mee om kunt gaan, heb ik onlangs nog een artikel over geschreven.

Natuurlijk hangt het af van de omvang van je bedrijf, je doelgroep, breedte van je assortiment en investeringsmogelijkheden. Maar als je de activiteiten van je organisatie uitbreidt, zullen de benodigde marketingactiviteiten meegroeien.

Ja natuurlijk, je kunt uitbesteden. Maar niet iedereen kan daarin investeren, daarnaast moet je wel een gedegen gesprekspartner zijn als je in zee gaat met specialisten (derden) voor het beste resultaat. Ook kan het een bewuste keuze zijn dat je de expertise in huis wilt houden.

Mijn punt: kun je nog verwachten van één marketeer dat hij van alles op de hoogte is en dit ook nog zelf uit kan (laten) voeren?

Zoals je wel merkt, heb ik daar mijn grote twijfels bij. Het kan tot op zekere hoogt

e. Als ondernemer of marketeer zul je de afweging moeten maken waar je in gaat specialiseren en waar basiskennis vooralsnog voldoende is voor jouw organisatie.

Goed, ik hoop dat ik mijn punt duidelijk heb gemaakt.

Bron Karel Geenen.

Auteur:Coen van den Brand