Meer inzicht en actie met Google Analytics dashboards in Excel

Hipmarketing Google 0 Comments

Meer inzicht en actie met Google Analytics dashboards in Excel.

Ben jij serieus bezig met je website, dan is de kans groot dat jij dashboards gebruikt om inzicht te krijgen en teoptimaliseren. Google Analytics biedt binnen het programma bijvoorbeeld een makkelijke manier om dashboards aan te maken. Toch zijn er ook nadelen aan dashboards in Google Analytics. Veel website-eigenaren kiezen er daarom voor hundashboards in Excel te maken. In dit artikel laat ik je zien welke voordelen dashboards in Excel bieden en hoe je deze kunt automatiseren.

Dashboards in Google Analytics

Laat ik vooropstellen dat de dashboards in Google Analytics handig zijn en je op een makkelijke manier goede inzichten geven. Je kunt de dashboards zelf samenstellen en ook periodiek naar jezelf of een groep mensen laten versturen. Daarnaast kun je veel inspiratie voor goede dashboards halen uit de galerij, waar je voorbeelden van dashboards vindt van het Google Analytics team zelf, maar ook van onder andere Avinash Kaushik en Justin Cutroni. Deze dashboards kun je direct importeren in de dataweergave van jouw keuze en gebruiken.

Hieronder een voorbeeld van een dashboard uit Google Analytics.
Dashboard-google-analytics

Nadelen van Google Analytics dashboards

Toch zijn er ook nadelen aan de dashboards in Google Analytics, waardoor ik er zelf voor kies om mijn dashboards in Excelte maken:

  1. Je kunt geen targets kwijt in je dashboard;
    Je bent in de dashboards van Google Analytics gebonden aan de data die in Analytics zelf aanwezig is. Je kunt zelf geen extra informatie toevoegen, zoals targets of gegevens uit jouw eigen database.
  2. Je kunt maximaal 2 metrics kwijt in een dashboard;
    Je kunt slechts 2 variabelen tegen elkaar afzetten. Dat is meestal voldoende, maar soms wil je de huidige periode afzetten tegen de voorgaande periode en dezelfde periode een jaar eerder. Dat lukt niet in Google Analytics.
  3. Je kunt maximaal 12 widgets plaatsen op een dashboard;
    De dashboards van Google Analytics bevatten maximaal 12 widgets. Voor een dashboard zou dat normaal gesproken genoeg moeten zijn, maar soms wil je meerdere doelen tegelijk opnemen en dan kom je gemakkelijk boven de 12 uit. Je moet dan een extra dashboard maken, wat het overzicht negatief beïnvloedt.
  4. Je hebt weinig invloed op de opmaak van de dashboards;
    Wat betreft de opmaak van dashboards kun je in Google Analytics kiezen voor 1, 2 of 3 kolommen. Daaronder kun je alleen in die opmaak jouw widgets plaatsen. Hierdoor krijg je widgets die op verschillende hoogtes beginnen. Dit maakt het beeld wat rommelig. Ook heb je geen controle over de opmaak van de pagina als je het dashboard als PDF verstuurt.

Jouw Google Analytics dashboards in Excel

Alle bovenstaande nadelen los je op met Excel. Niet voor niets is dit pakket het meest gebruikte pakket om rapportages te maken. Toch wil ik niet zeggen dat er alleen maar voordelen aan het werken met Excel zitten. Het belangrijkste nadeel is dat het wat meer tijd kost om het dashboard te maken. Ten eerste moet je ervoor zorgen dat de data in Excel komen. Je moet zelf voor de opmaak gaan zorgen en je moet periodiek zelf de rapportage gaan verzenden. Gelukkig heb ik daar een handig hulpmiddel voor gevonden: Next Analytics. Next Analytics biedt een plugin voor Excel om automatisch gegevens uit jouw Google Analytics profiel op te halen; deze kun je gebruiken om jouw dashboard op te bouwen. Vanuit Excel kun je ook periodiek de data automatisch verversen. Daarnaast kun je met Next Analytics ook gegevens uit Facebook, Twitter, YouTube en Google Adwords toevoegen.

De voordelen van Next Analytics op een rij:

  1. Maak een dashboard op zoals jij zelf wilt. Met bijvoorbeeld kleur, vorm, type grafieken, tekst en logo;
  2. Voeg zoveel mogelijk widgets toe die jij nodig vindt. Idealiter blijft het dashboard wel beperkt tot 1 pagina. Wil je meer de diepte in, kies er dan voor om meerdere tabbladen te gebruiken;
  3. Voeg eigen gegevens toe. Zoals targets, backend sales cijfers, social media interactie;
  4. Zet alle metrics tegen elkaar af die jij nodig hebt om je punt te maken;
  5. Je kunt door middel van kleurcoderingen aangeven of een waarde goed is of verbeterd moet worden;
  6. Je kunt een toelichting op het dashboard in het dashboard zelf verwerken;

Net als Google Analytics biedt Next Analytics ook een groot aantal voorbeelddashboards, die je direct kunt gebruiken en laten vullen met jouw gegevens. Zo ben je eigenlijk direct aan de slag en is het een kwestie van finetunen om de ideale rapportage op te stellen. Next Analytics is helaas niet gratis, maar kost je 20 dollar per maand. Een schijntje volgens mij als je kijkt hoeveel voordeel deze plugin je gaat opleveren.

Hieronder een voorbeeld van een dashboard uit Next Analytics.
next analytics dashboards

Bron:Erik Dekker