Meer naamsbekendheid met je webwinkel

Hipmarketing Google 0 Comments

Jouw webshop kan in theorie door de hele wereld gevonden worden. Dit maakt de afzetmarkt heel groot. Door het enorme aanbod is de kans om op te vallen echter erg klein. Je webshop promoten om naamsbekendheid op te bouwen binnen je doelgroep is dan ook een must voor iedere webwinkelier.

Naamsbekendheid kun je verkrijgen in deze vier stappen die je direct toe kunt passen.

1. Zoekmachineoptimalisatie (SEO)
Met zoekmachineoptimalisatie (SEO) kun je ervoor zorgen dat jouw webwinkel online sneller en gemakkelijker gevonden wordt dan die van de concurrent. Dat je de juiste zoekwoorden moet gebruiken, weet je waarschijnlijk al. Maar er is meer dat je kunt doen om jouw site hoger te laten scoren in Google.
Zorg ervoor dat jouw website overzichtelijk is. Dat betekent dat je een heldere navigatiestructuur moet hebben, dat je moet zorgen dat er geen doodlopende links op je site staan en dat er geen dubbele content op jouw site geplaatst wordt.

Maak de website gebruiksvriendelijk. Zorg dat hij snel is, dat beelden worden afgewisseld met krachtige teksten, dat de zoekfunctie goed werkt en dat de site betrouwbaar overkomt.
Verbeter de relevantie en kwaliteit van de huidige pagina’s. Dat doe je door ervoor te zorgen dat de vragen van jouw klanten beantwoord worden op jouw pagina’s en door een goede meta-descriptie (omschrijving van jouw pagina) toe te voegen.

Creëer en publiceer nog meer relevante content. En zorg ervoor dat andere websites daarnaar verwijzen. Adverteer ook op online marktplaatsen die een hoge SEO ranking hebben, zoals Marktplaats.nl en Beslist.

2. Online adverteren
Er zijn meerdere vormen van online adverteren: je kunt met een korte tekst adverteren, maar ook met afbeeldingen in websitebanners. Je kunt op algemene of niche-websites adverteren waar je specifieke doelgroep komt, maar je kunt ook adverteren op online ‘marktplaatsen’.

Afbeeldingen en logo’s werken vaak goed in de fase dat je nog onbekend bent. Een afbeelding blijft beter op het netvlies hangen van een webbezoeker. Op meerdere manieren en op meerdere kanalen inzetten is veelal het advies.

Uiteraard hangt de keuze af van wie precies de doelgroep is. Wil je ervoor zorgen dat je mensen bereikt die zich nog oriënteren of op zoek zijn naar concrete informatie? Dan zijn de tekstadvertenties van bijv. Google een goede optie. Wil je ook gezien worden door mensen die koopgerichter zijn? Maak dan gebruik van handelsplatforms zoals Marktplaats.nl of Bol.com. Uiteraard kun je ook adverteren op social media kanalen.

Er is niet één advies voor iedereen. Waar te adverteren hangt nauw samen met waar de doelgroep zich bevindt. Belangrijk is te blijven experimenteren met verschillende kanalen om te zien waar je advertentie het best rendeert.

3. Social media en social advertising
De kracht van social media is enorm. Maar je moet er niet klakkeloos aan beginnen. Of het
nu Facebook, LinkedIn of Twitter is: het actief bijhouden gaat tijd kosten. Maar het kan ook veel opleveren.  Begin liever met minder kanalen dan met veel, een ‘slapend’ profiel ziet er namelijk niet professioneel uit.

Welk kanaal voor jou geschikt is, is afhankelijk van jouw product of dienst. Verkoop je bijvoorbeeld baby- en kinderkleding online, dan wil je vooral moeders bereiken. In zo’n geval zal Facebook een logische kanaalkeuze zijn. Zit je echter in een typische business-to-business-omgeving, dan is LinkedIn een logische keuze.

Je kunt ook adverteren op social media en zo heel gericht jouw doelgroep aanspreken. Je bepaalt zelf aan welke mensen je advertenties worden getoond, bijvoorbeeld op basis van leeftijd of interesses. Het voornaamste doel van social advertising is de naamsbekendheid en klantloyaliteit te vergroten.

Bouw een online community op. Zorg voor ambassadeurs door regelmatig de interactie aan te gaan met trouwe klanten. Je bent waarschijnlijk expert op het gebied van jo

uw producten, deel deze kennis ook met de community. Ook kun je een buzz creëren rondom een nieuw product, door bijvoorbeeld een persbericht, een interview of foto’s te plaatsen op een socialmediakanaal.

4. Maak creatief gebruik van PR
Redacties van lokale kranten en websites zijn altijd op zoek naar nieuwe verhalen. Als je een uniek verhaal hebt dat verdergaat dan het product, kun je media-aandacht genereren.

Denk na wat jouw toegevoegde waarde is voor jouw doelgroep en inventariseer wie je in je netwerk zou kunnen benaderen. Of stuur één van jouw unieke producten of een sample naar een tijdschrift of blogger en vraag om redactionele aandacht of een review. Als het tijdschrift jouw product in de spotlight zet, kun je daar zelf ook weer naar terugverwijzen vanaf jouw website.

Laat ons helpen neem nu contact op

Uw naam

Uw e-mail

Uw bericht