Meer pageviews voor je webshop?

Hipmarketing Website webwinkel 0 Comments

Meer pageviews voor je webshop?

Vector illustration of web optimization flat design concept.Je surft wat rond, bekijkt wat websites en webshops. Ze laden allemaal redelijk snel, dat vind je normaal. Totdat je op een webshop komt die best langzaam is, je begint je te ergeren en verlaat ‘m. Zo gaat dat: een snelle laadtijd vinden we normaal en trage webshops vervloeken we. Maar er is meer dan dat. Snelle webshops maken ons blijer, delen we liever. Zonder dat we het beseffen bepalen die enkele milliseconden (die soms minuten lijken te duren) ons gedrag op een website.

Snelheid maakt gelukkig?

Ja, echt gelukkig is moeilijk te zeggen, blijer in ieder geval wel. Per seconde dat een website trager laadt, wordt de gebruikerservaring 16 procent negatiever (zie voor bronnen de infographic). Dat maakt je niet bepaald blij en daar blijft het niet bij: zo’n 75 procent van de bezoekers zegt niet meer naar een site terug te keren als deze traag bevonden wordt. Dat wil je niet, niet alleen vanwege de ongelukkige bezoekers, maar ook omdat wél gelukkige bezoekers andere bezoekers trekken. Een bezoeker die een positieve ervaring op je website heeft is loyaler (52 procent zegt minder loyaal te zijn als je website traag is), sneller een review schrijven of je website aanbevelen en delen via social media. Elke tevreden bezoeker is dus een potentiële ambassadeur van je merk.

Minder wachten, meer tijd spenderen

Het klinkt contradictorisch, maar als we minder moeten wachten, spenderen we meer tijd. Op websites en webshops weliswaar. In tal van onderzoeken lees je hoe snelheid je bezoekers meer pagina’s doet bekijken en ze langer op je webshop houdt. Zo zou elke seconde dat je gebruiker langer moet wachten leiden tot 11 procent minder pageviews. Wat een gemiste kans! De gebruiker bekijkt dus minder producten of diensten, is minder loyaal, heeft minder vertrouwen en koopt uiteindelijk minder.

Combineer een snellere webshop met inspirerende content en een handige navigatie en je bezoekers blijven graag wat rondhangen. Dit is net zoals in fysieke winkels: in een koude, saaie kledingwinkel waar het zo druk is dat je moet wachten vooraleer je iets kan passen, zul je minder bekijken, passen en kopen. In een webshop is dat niet anders.

Mobiel: snelheid wordt nog belangrijker

Een responsive webshop of een mobiele website is een must: mensen shoppen niet alleen vaker mobiel, ze doen er ook een hoop inspiratie op. Zo zie je dat veel online shoppers zich eerst oriënteren op hun smartphone om daarna op een desktop te bestellen of in een fysieke winkel hun product af te halen. Het is van belang om je mobiele websitebezoekers lang op je webshop te houden en ze aan te zetten om producten te bekijken.

Goed meten, een uitdaging op zich

Meten is uiterst belangrijk, of het nu gaat om de ROI van Facebook-campagnes, je SEO-inspanningen of de invloed van die ene A/B-test. Ook de performance van je webshop meten en de invloed ervan op conversies is cruciaal om je gebruikers een optimale ervaring te geven en je conversie te verhogen. Maar hoe meet je dit? Dat is niet even eenvoudig.

Google Analytics schiet tekort

Hiervoor zijn goede tools ontwikkeld die, met gegevens uit de onderliggende infrastructuur en applicatielaag van Google Analytics, Mailchimp en Magento, rapporten kunnen opstellen die je dagelijks in je mailbox krijgt. In Google Analytics zelfs kun je ook de snelheid meten, maar helaas schiet Google hier toch in te kort. Zo zijn de gegevens over laadtijden van pagina’s gesampled (maar één op de 100 wordt gemeten en daar wordt dan abstractie van genomen) maar belangrijker: ze zijn niet realtime. Als je de invloed van een A/B-test of SEO-inspanningen wilt meten is he

t niet belangrijk dat dit realtime is, maar bij snelheid is dit wel zo.

Je wilt het meteen weten als pagina’s opeens trager laden, op het drukste moment van de dag. Bovendien heeft realtime monitoring nog een voordeel: je webshop wordt geanalyseerd en dit soort tools herkennen automatisch patronen. Als het patroon verandert (bijvoorbeeld opeens erg weinig bezoekers of een lange laadtijd) wordt dit automatisch opgemerkt en krijg je hiervan een melding, zodat je meteen actie kunt ondernemen en zo schade kunt voorkomen.

Je vindt alle tips in onderstaande infographic:

Infographic CoScale V5

Zo verhoog je je snelheid

Met goede performance monitoring weet je welke pagina’s te traag laden en meestal ook wat de oorzaak is (of toch in elk geval in welke richting je moet zoeken). Een trage webshop kan verschillende oorzaken hebben. Een veelvoorkomende is de hosting: is je hosting wel voorzien op bezoekerspieken? En is de hosting aangepast aan de omvang van je webshop? Een Magento-webshop met meer dan 20.000 producten en duizenden bezoekers per dag, vereist uiteraard meer dan een SaaS-oplossing met 50 producten.

Het is daarom belangrijk om bij bepaalde drukke dagen of geplande campagnes je hostingpartij van tevoren in te lichten. Ook een goede cache maakt een wereld van verschil. Uiteraard heeft daarnaast de opbouw van je webshop een grote invloed op de snelheid. Tips om je webshop meteen te verbeteren krijg je door gebruik te maken van Google Pagespeed Insights.

Illustratie intro met dank aan Fotolia.

Bron:Roeland Ruelens