Rol zoekmachine wordt minder belangrijk

Hipmarketing Google 0 Comments

Rol zoekmachine wordt minder belangrijk

Zoekmachines verliezen in 2016 marktaandeel aan sociale media. Dat voorspelt Abid Chaudhry van BIA/Kelsey. Dertig procent van het webverkeer wordt momenteel al door sociale media gegenereerd. Ook apps nemen vaak de functie van zoekmachines over.

Gebruikers spenderen 86 procent van hun tijd op mobiele apparaten in een app. Met name lokale zoekopdrachten worden tegenwoordig in apps uitgevoerd.

Maar ook Amazon en Facebook bieden vaak handige zoekfuncties, waardoor gebruikers Google overslaan. Volgens een studie van Searchmetrics zoekt 62 procent reisaanbiedingen eerst bij Amazon. 44 procent gebruikt daarvoor Google.

Microsoft Bing wordt in toenemende mate gebruikt om specifieke informatie te vinden, met name tijdens kantooruren. Google wordt voor meer algemene zoekopdrachten gebruikt.

Slecht nieuws dus voor Google, dat voor zijn inkomsten grotendeels is aangewezen op contextuele advertenties. Vooralsnog is Google nog wel de grootste zoekmotor, gemeten naar advertentie-inkomsten. Daarna volgen wereldwijd Baidu, Bing en Yahoo.

Volgens de Top 50 Digital Media Property van comScore hoeft Google zich vooralsnog geen zorgen te maken met een aandeel van 63,9 procent in Noord Amerika, zijn grootste markt. Microsoft Bing steeg licht naar 20 procent en Yahoo bleef stabiel met 12 procent.

Bron:Emerce