Facebook Aut horship Wat is het e n wat kun je ermee?

Hipmarketing Facebook 0 Comments

Facebook Authorship wat kun je ermee?:

Facebook Authorship. Wat is het en wat kun je ermee?

Ken je Google Authorship nog? Inmiddels is dit, ooit tot paradepaardje gepromoveerde, idee van Google een langzame dood gestorven. Of beter gezegd: Het is nooit echt tot leven gekomen. Het idee van Google Authorship vond ik wel heel mooi: de serieuze blogger een autoriteit laten opbouwen. Daarmee kregen artikelen van bloggers met een hoge autoriteit een hogere waarde, waardoor, in principe, het kaf van het koren werd gescheiden.

Niet gek toch?!

Dat vindt Facebook blijkbaar ook, aangezien zij nu met haar eigen versie van een authorship komt. Alhoewel de overeenkomsten met het authorship van Google verder minimaal zijn. De overeenkomst die wel gemaakt kan worden is dat je

met het Facebook Authorship je bereik kunt vergroten

wanneer jij, of iemand anders het blog deelt verschijnt jouw naam met een link naar het betreffende Facebookaccount bij het bericht. De verandering is dus alleen zichtbaar op Facebook zelf. Dit ziet er als volgt uit:

Facebook Authorship instellen

In dit geval heb ik mijn persoonlijke Facebookpagina eraan gekoppeld. Het is ook mogelijk om een bedrijfspagina te koppelen aan jouw artikelen.

Direct de auteur volgen

Ga je met je muis over de naam, komt er meer informatie over jou als auteur van het artikel naar voren. Dit is informatie die je zelf hebt ingevuld in je profiel. Ook kunnen mensen jou direct volgen en zo op de hoogte blijven van updates die jij verstuurt.

Facebook Authorship instellen - Meer informatie voer de auteur

Volgen is iets anders dan vrienden zijn.

Wanneer iemand jou volgt krijgt diegene een melding wanneer je weer een nieuw openbaar bericht plaatst op Facebook. Berichten die alleen zichtbaar zijn voor vrienden worden niet weergegeven op de tijdlijn van volgers. Door ervoor te kiezen dat je jouw blogartikelen openbaar deelt, kun je je bereik vergroten door meer volgers te generen.

Een krachtige tool voor jou als blogger

Omdat je hiermee je bereik via Facebook enorm vergroot. Dit zit ‘m vooral in het feit dat jouw naam verschijnt wanneer iemand anders een blog van jou deelt op Facebook. Deze persoon hoeft geen aparte verwijzing meer te maken naar jou in zijn/ haar post, iets wat vaak niet wordt gedaan.
Wil je niet dat onbekenden jou kunnen volgen op Facebook?
Kies er dan voor om een Facebook bedrijfspagina aan jouw blogartikelen te koppelen. In dit geval verschijnt niet jouw naam, maar de naam van het bedrijf en wordt deze pagina eraan gekoppeld.

Een andere mogelijkheid is dat je een aparte Facebookpagina aanmaakt waar je jezelf als expert in jouw vakgebied neerzet. In dat geval hou je dus een privé pagina en een zakelijke privé pagina naast elkaar.

Facebook Authorship instellen

Wil je jouw persoonlijke pagina koppelen aan jouw artikelen, dan is het allereerst belangrijk dat je instelt dat mensen jou kunnen volgen, dat doe je als volgt:

  1. Ga naar instellingen
  2. klik op volgers
  3. Stel in dat iedereen

    jou mag volgen

Facebook Authorship - Volgen inschakelen

Wil je een bedrijfspagina koppelen aan jouw artikelen, dan is het niet nodig om volgen in te stellen. In dat geval kun je direct naar onderstaande stap gaan. Nadat je hebt ingesteld dat mensen jou kunnen volgen moet je de volgende Meta Tag toevoegen aan je blog:

<meta property=”article:author” content=”https://www.facebook.com/YourFacebookProfile” />

Voor het koppelen van mijn persoonlijke Facebookpagina ziet deze er als volgt uit:
<meta property=”article:author” content=”https://www.facebook.com/arjangriffioen” />

Afhankelijk van het soort CMS dat je gebruikt, bijvoorbeeld WordPress, Joomla, Drupal, is dit in te stellen in het CMS. Dan hoef je dit niet per artikel te doen.

Facebook Authorship testen

Om de aanpassingen door te voeren op Facebook, is er nog een handmatige actie noodzakelijk. De data die Facebook gebruikt vanuit de link die je gebruikt in je Facebookbericht, wordt namelijk niet automatisch ververst. Aangezien de Authorship informatie nieuw is, moet de te gebruiken data handmatig worden ververst.
Hiervoor kun je de Facebook Debugger tool gebruiken:

  1. Ga naar: https://developers.facebook.com/tools/debug/
  2. Vul de gewenste URL in van het blogartikel waarvoor je de data wil verversen en klik op Debug.Facebook Authorship testen
  3. Je ziet dan de informatie die Facebook op dit moment gebruikt. Klik vervolgens op Fetch new scrape information, om de data te verversen.
    Facebook Authorship testen - New Scrape Information
  4. De data wordt ververst. Als alles goed is ingesteld kom je de Authorship Meta Tag tegen in de data eronder. Voor mijn post ziet deze er als volgt uit: <meta property=”article:author” content=”https://www.facebook.com/weboppep” />.Onderaan de pagina staat een voorbeeld van de post, waarin jouw naam nu wordt weergegeven.

Zoals gezegd

is het noodzakelijk dat de informatie handmatig wordt ververst. Wil je dus dat alle artikelen die jij gepubliceerd hebt de Authorship Tag meenemen, dan moet je dit voor al je artikelen handmatig doorvoeren. Het is (helaas) niet zo dat dit automatisch met terugwerkende kracht wordt bijgewerkt.

Het is niet nodig om je blogartikelen opnieuw via Facebook te publiceren, de data in eerder geplaatste posts wordt, na bovenstaande stappen, automatisch bijgewerkt.

Met de nieuwe Facebook Authorship

wordt Facebook een nog interessanter platform om jouw artikelen mee te delen en je bereik te vergroten.

Natuurlijk is dit ook voor Facebook ook interessant, want hoe meer interessante content wordt gedeeld via Facebook, hoe meer bezoekers zij trekken en zullen terugkeren. Dat is natuurlijk weer interessant voor adverteerders, die daardoor ook meer aandacht kunnen trekken.
Daarmee snijdt het mes van Facebook Authorship dus aan meerdere kanten.

 

Bron:Arjan Griffioen.