Smart Goals van Google AdWords op komst!

Hipmarketing Google 0 Comments

Smart Goals van Google AdWords op komst!

lokale-resultaten

De laatste tijd krijgen wij steeds vaker de vraag waarom de lokale zoekresultaten boven de normale zoekresultaten te zien zijn. Hier hebben we in het verleden het artikel ‘Hoger in de lokale zoekopdrachten over geschreven‘, maar in bijna drie jaar tijd kan er een hoop veranderen. Tijd om hier weer een artikel aan te besteden.

De lokale zoekopdrachten zijn al een lange tijd zichtbaar in Google, het is niets nieuws. Wat wel nieuw is, is dat Google nu meer informatie toont zoals foto’s, openingstijden, prijzen, het adres en de plaats op Google Maps, waardoor het bedrijf nog meer opvalt. Ook zijn er, afhankelijk van het type bedrijf, filtermogelijkheden toegepast.

Om hoog te scoren in de lokale zoekopdrachten zijn andere factoren van belang dan scoren met gewone zoekopdrachten. Deze zullen we aan het eind van dit artikel bespreken, maar eerst duiken we dieper in op wat lokale zoekresultaten zijn.

Één woord: relevantie

Google wil jou van informatie voorzien die zo relevant mogelijk is. Een manier om dat te doen is door het tonen van zoekresultaten die zich in de buurt van jou bevinden. Heb je bijvoorbeeld zin in een broodje en zoek je op ‘bakker’. Dan zal Google je resultaten laten zien van bakkers die zich in de buurt bevinden, omdat Google snapt dat jij zin hebt in een broodje en dat je niet op zoek bent naar informatie over het beroep bakker.

Lokale zoekers zijn klaar om tot actie over te gaan. Bijvoorbeeld om een broodje te scoren of het dichtstbijzijnde tankstation te vinden. Uit onderzoek van Google blijkt dat de helft van de mensen die op hun smartphone zoekt op een lokale zoekopdracht, diezelfde dag nog een bezoek brengt aan de winkel. Het percentage lokale zoekers dat converteert is meer dan twee keer zo hoog dan normale zoekers, namelijk 18 procent tegenover 7 procent.

De meeste lokale zoekopdrachten zijn gericht op het bekijken van openingstijden, het vinden van de route naar de dichtstbijzijnde winkel, of om te kijken of een winkel in een stad aanwezig is.

Geschiedenis van de lokale zoekopdrachten

Tot augustus 2015 werden nog zeven resultaten getoond in Google. Na de update toont Google nog maar drie resultaten, zoals hieronder te zien is. Een plek op dit podium bemachtigen is dus een stuk lastiger dan vóór de update. Zoals je kunt zien is de link naar Google+ niet meer zichtbaar en is ook het telefoonnummer verdwenen. Wel nieuw is een foto en de plaats op de kaart. Daarnaast is de lay-out gericht op het mobiele platform.

Lokale zoekresultaten oudLokale zoekresultaten nieuw

Wat brengt de toekomst

In het artikel Think with Google 2016 heb ik al verteld dat de toekomst van search gericht is op het creëren van relevante momenten. Die relevantie is voor een groot deel afhankelijk van de locatie van iemand. Doordat we tegenwoordig al

tijd online zijn op onze smartphone, zal de lijn tussen normale search en lokale search steeds meer gaan vervagen. Google zal de komende tijd proberen om nóg relevantere resultaten te vinden voor jouw zoekopdracht.

Google wil het voor de zoeker zo makkelijk mogelijk maken. Een manier om dit te doen is het zo laag mogelijk houden van het aantal clicks. Zo is er nu al de optie om prijzen, openingstijden en een belknop toe te voegen. In de toekomst zullen deze mogelijkheden worden uitgebreid met bijvoorbeeld het inplannen van een afspraak in een online agenda.

Google apps

Naast de browser-versie van Google, zijn er verschillende apps die lokale zoekresultaten laten zien aan de hand van je locatie of je acties in het verleden in combinatie met locatie of tijdstip. Google heeft als missie voor deze apps om de ultieme assistent te worden. Dit beperkt zich niet tot het online zoeken. Je kunt Google je vliegticket, hotelboeking en zelfs foto’s van je hond laten zien.

Hoe komt jouw bedrijf in de lokale zoekresultaten?

Nu je weet wat lokale zoekopdrachten inhouden, is het tijd om het te gaan hebben over hoe jij met jouw bedrijf kunt scoren in de lokale zoekopdrachten. Door de volgende tips in acht te nemen, wordt jouw bedrijf beter zichtbaar in de lokale zoekresultaten:

  • Richt jouw Google Mijn Bedrijf-pagina zo goed mogelijk in;
  • Google+ bedrijfspagina inrichten met duidelijke bedrijfsfoto’s;
  • Wees zichtbaar op sites van derden, zoals Telefoongids.nl;
  • Verzamel reviews (het liefst zo hoog mogelijk natuurlijk);
  • Houd de richtlijnen van Google voor de representatie van je bedrijf in de gaten.

Bron:Karel Geenen.