Social media voor 2016 ben jij hier al mee bezig?

Hipmarketing Socialmedia 0 Comments

Social media voor 2016:

Social media zijn nog steeds ongekend populair. Bijna 10 miljoen Nederlanders gebruiken op dit moment Facebook en ongeveer tweederde van de Nederlandse bedrijven zet social media in. Van de grote wereldmerken is zelfs 99% aanwezig op social media. De populariteit van social media zal volgend jaar alleen nog maar meer toenemen. Met 2016 in het vooruitzicht, hierbij enkele voorspellingen van social media trends voor komend jaar.

  1. Uitrollen van de ‘koop’ knop

Facebook en Twitter zijn al geruime tijd bezig met het testen van een koopknop in de advertenties die op de platformen worden weergegeven. Pinterest en Instagram hebben onlangs ook aangekondigd te komen met een koopknop. Dit zal in 2016 verder uitgerold gaan worden.

Zowel het aantal online kopers als de hoogte van de online bestedingen neemt ieder jaar toe. Logisch dat ook de sociale netwerken hiervan mee willen profiteren. De vervolgstap wordt waarschijnlijk de integratie van een online winkelwagentje op de social mediaplatformen, waarin producten en diensten van verschillende adverteerders kunnen worden geplaatst.

Of de koopknop ook in Nederland veelvuldig gebruikt gaat worden is de vraag. Persoonlijk denk ik dat dit nog een tijd zal duren, aangezien social media in Nederland hoofdzakelijk als informatie- en oriëntatieplatformen worden gebruikt.

  1. Videocontent wordt steeds belangrijker

Hoewel online video in 2015 al enorm populair was, zal dit het komende jaar alleen nog maar meer worden. Facebook transformeert steeds meer richting een videoplatform, waarbij het plaatsen van videocontent zelfs een positief effect heeft op het algoritme van Facebook. Binnenkort biedt Facebook zelfs de mogelijkheid om je profielfoto op je gebruikersprofiel te vervangen door een profielvideo. Videocontent zorgt zowel voor een hoge engagement (liken en delen) als voor een hoge Click Trough Rate. Veel meer dan op YouTube, kun je door op Facebook te adverteren met video je content heel gericht targetten op een bepaalde doelgroep. Dit biedt nieuwe kansen. Online video wordt waarschijnlijk een zeer krachtig medium voor adverteren.

  1. Er zal meer geadverteerd worden op social media

Steeds meer bedrijven zetten adverteren op social media in om in contact te komen met hun doelgroep. De uitgaven voor online adverteren op social media zullen in 2016 verder stijgen. Adverteren via social media is erg interessant voor bedrijven omdat het relatief goedkoop is. Daarnaast biedt adverteren op social media, met name op Facebook, de mogelijkheid om heel gericht te adverteren. In de komende jaren zullen er steeds meer advertenties in onze nieuwsfeeds verschijnen. Het is te verwachten dat de socialmediaplatformen steeds meer nieuwe advertentiemogelijkheden ontwikkelen, zoals automatische advertenties en pop-ups.

Social media data en privacy

  1. Beveiliging van persoonlijke gegevens wordt steeds belangrijker

Bij het gebruik van social media plaatsen we persoonlijke gegevens online. Zodra deze gegevens op het web staan, kunnen ze in verkeerde handen vallen. Nu steeds meer mensen gebruik maken van social media, worden ook steeds meer mensen slachtoffer van internetcriminaliteit zoals phishing en identiteitsfraude. Veel mensen denken dat hun gegevens niet interessant zijn voor hackers, maar dat zijn ze al heel sn

el wel. Denk maar eens aan vergetenwachtwoordvragen bij e-mailaccounts. Zonder dat ze het zelf doorhebben zullen velen hier antwoorden hebben ingesteld die met weinig moeite op hun social media accounts te vinden zijn. Als internetcriminelen eenmaal toegang hebben tot je e-mailaccount kan dit voor heel wat narigheid zorgen. Door de toenemende internetcriminaliteit wordt de veiligheid van persoonlijke gegevens online steeds belangrijker. De komende jaren zullen social media platformen betere veiligheidsfunctionaliteiten uitrollen om fraude en andere criminaliteit te voorkomen.

Social media trends voor 2016

  1. Opkomst (en vaak ondergang) van nieuwe socialmediaplatformen

Met de toenemende populariteit van social media en de toenemende uitgaven van bedrijven aan social media adverteren is het te verwachten dat er nieuwe socialmediaplatformen ontstaan. Er zullen echter weinig platformen goed en sterk genoeg zijn om te overleven of niet te worden overgenomen door de marktleiders Facebook, Twitter of LinkedIn. Zo zijn Instagram en Whatsapp in het verleden ook overgenomen door Facebook.

Kortom, 2016 wordt het jaar waarin de ‘koop’ knop verder uitgerold zal worden, videocontent nog belangrijker wordt, er meer geadverteerd zal worden op social media, beveiliging van persoonlijke gegevens steeds belangrijker wordt en er nieuwe socialmediaplatformen zullen ontstaan. Het mag duidelijk zijn dat de socialmediaplatformen zich, gezien hun populariteit en de verwachte uitgaven van bedrijven, de komende jaren verder zullen doorontwikkelen.

Artikel geschreven door Vera Heinen.