Twitter is dood. Of toch niet?

Hipmarketing Socialmedia 0 Comments

Twitter is dood. Of toch niet? Uit verschillende onderzoeken is inmiddels gebleken dat het aantal Twitter-gebruikers afneemt. Uit recent onderzoek blijkt dat Twitter lang niet meer zo populair is als een aantal jaar geleden. Hoe komt dit precies? En is het sociale medium nog ergens goed voor?

 

A Friend Of Mine
56,1% van de Nederlanders gebruikt Twitter nooit. En daarbij komt nog eens 8,9% die er het afgelopen jaar mee zijn gestopt. Dit blijkt uit onderzoek naar gebruik van sociale media door Vostradamus, in opdracht van Frank.news. De meest genoemde reden waarom het sociale medium niet meer wordt gebruikt? Er is geen interesse meer.

 

Volgens Marcel van der Heijden, Managing Director van social media bureau A Friend Of Mine, komt dit onder meer door veranderend mediagebruik: ,,Het aantal social media platformen is flink toegenomen. Wij begonnen zelf vier jaar geleden als eerste Facebook-bureau van Nederland. Twitter was ook al heel vroeg actief en populair. In het begin was het echt een grote concurrent van Facebook. Inmiddels is laatstgenoemde sterk doorontwikkeld en wereldwijd leidend. Daarnaast zijn sociale media als Instagram en Pinterest erbij gekomen. Deze bieden weer net iets anders en zijn meer gericht op de visuele gebruiker. Ze zijn daarmee Twitter wereldwijd voorbij gestreefd.”

 

Messaging Apps

Van der Heijden benadrukt dat messaging apps als WhatsApp en Snapchat ook een heel grote impact hebben: ,,Twitter werd veel gebruikt om met vrienden en mensen uit het netwerk discussies te voeren; het theekrans-idee. Dit wordt nu niet meer openbaar gedaan, maar meer privé. Mede mogelijk gemaakt door messaging apps WhatsApp en Snapchat.”

Nog een grote concurrent, maar dan op B2B-vlak: LinkedIn. ,,We brengen hier steeds meer tijd door. De newsfeed wordt ook veel meer gebruikt dan voorheen en is daarmee een grote concurrent,” legt Van der Heijden uit.

 

Webcare

Ook als je de zakelijke kant bekijkt, valt er voor Twitter nog veel winst te behalen. Het sociale medium kan een voorbeeld nemen aan Facebook dat volgens Van der Heijden heel sterk is met zijn advertising product. ,,Het probleem voor Twitter is dat merken heel afwachtend zijn. Ze zoeken het gesprek met de consument niet op, maar wachten tot er iets over of tegen hen wordt gezegd. Twitter is wel nog steeds primair als het om webcare gaat. Zo is #fail al jaren één van de meest gebruikte hashtags. Maar daar verdienen ze alleen geen geld mee.”

 

Real time berichtgeving

Het sociale medium wordt niet alleen voor webcare gebruikt, vertelt Van der Heijden: ,,Bij grote gebeurtenissen als de aanslagen in Parijs en tijdens events als de Olympische Spelen wordt Twitter overspoeld door real time berichtgeving. Maar met deze nieuwsfunctie verdienen ze ook (nog) geen geld.”

 

Second screening

Het sociale medium wordt wel vaak tijdens het tv-kijken gebruikt: ,,Second screening zie je nog veel terug op Twitter. Maar ook op dit gebied zijn ze geen pionier meer. De consument gebruikt ook andere sociale media tijdens het tv-kijken,” aldus Van der Heijden.

 

Marketeers

Uit het onderzoek van Vostradamus naar social media-gebruik blijkt verder dat 10,8% van de Nederlanders nog meerdere keren per dag gebruik maakt van Twitter. Onder de Twitter-gebruikers die er nog zijn, zien we meer mannen dan vrouwen. Van der Heijden: ,,De gebruikers bestaan vooral uit marketeers, mediamensen en politici die zo de

aandacht proberen te trekken.”

 

Periscope

Met nieuwe functionaliteiten probeert Twitter deze gebruiker vast te houden en nieuwe aan te trekken. ,,Zo hebben ze het afgelopen jaar een sterkere focus op video en afbeeldingen gelegd. De livestreaming-app Periscope werd in maart gelanceerd.” Dit is de concurrent van het populaire Meerkat en alleen te gebruiken met een Twitter-account. ,,Twitter is dus zeker aan het door ontwikkelen. De grote vraag is alleen: maken ze de juiste keuzes en zijn ze er nog op tijd mee?,” vraagt Van der Heijden zich af.

 

Advies

In het real time karakter van het sociale medium ligt volgens hem de toekomst voor Twitter: ,,Ik denk dat de kracht ligt in een combinatie van de visuele component, zoals Periscope, foto’s en video, en het real time karakter. Hierbij is het aan Twitter om iets unieks te bedenken. Iets wat de andere sociale media platformen nu nog niet bieden.”

Bron:Frank news