Voice search als onderdeel van je SEO strategie

Hipmarketing Geen categorie 0 Comments

 

De opmars van voice search moeten we zeker in de gaten te houden.

 

Volgens Google is 20 procent van de zoekopdrachten op de mobiele app en op Android-apparaten  stem zoekopdrachten. Het totale aantal voice zoekopdrachten wereldwijd is eigenlijk veel hoger als je rekening houdt met persoonlijke assistenten, zoals Amazon’s Echo (aka Alexa), Google Startpagina (een directe concurrent van de Echo), Siri en Cortana – instrumenten die uitsluitend op basis van spraakherkenning functioneren. Een andere reden is dat  voice search  steeds meer mainstream is. en dat deze nieuwe apparaten (zoals Alexa en Google Home) voice search naar de alledaagse consument brengen.

Vorig jaar introduceerde Google een nieuw voice search apparaat Google Home. Met dit kleine apparaat kun je via spraakopdrachten uiteenlopende opdrachten laten uitvoeren. Denk bijv aan het dimmen van het licht of het bellen van een vriend of vriendin. Google Home kan in principe aan van alles gekoppeld worden: van je koffieapparaat tot je thermostaat, telefoon en televisie.

Met behulp van Google Assistant kan Google Home bovendien al je vragen beantwoorden. Door machine learning wordt het apparaat getraind om steeds relevantere informatie te geven. Op die manier kan Google Home jou op een steeds persoonlijkere en doelgerichtere manier assisteren.

SEO  voor voice search

De SEO optimalisatie voor voice search vraagt daarom om een andere benadering dan wat we tot nu toe gewend zijn. Traditioneel zoeken we aan de hand van combinaties van relevante steekwoorden, die anders in elkaar zitten dan de zinnen die we onderling uitspreken. Het betekent dat we de SEO optimalisatie van een website afstemmen op die zoekwoorden en de relevante termen daar omheen.

In de nieuwe situatie dienen we pagina’s veel meer te optimaliseren voor long tail combinaties, op basis van gesproken zinnen. Denk daarbij aan tussenkoppen en paragrafen die geschreven en geoptimaliseerd zijn rondom longtail zoektermen. De trend richting voice search houdt wat dat betreft verband met die van de Google Featured Snippets, deze lijken onderdeel van dezelfde strategie bij Google. De zoekmachine wil ons zo snel mogelijk antwoord geven op de praktische en concrete vragen waar we mee zitten.