Wel of niet Keyword kannibalisatie toepassen?

Hipmarketing Geen categorie 0 Comments

Keyword kannibalisatie toepassen?

Keyword kannibalisatie heeft dus, naar mijn mening, positieve en negatieve effecten. Aan de ene kant loop je het risico dat je webpagina’s door onderlinge concurrentie niet optimaal scoren in Google, maar aan de andere kant heb je de kans om via meerdere posities in de zoekresultaten meer verkeer naar je website te trekken. Ik denk dat je per keyword of onderwerp moet analyseren of de voordelen van keyword kannibalisatie opwegen tegen de nadelen en waar de beste kansen voor je content liggen.

Als je besluit meerdere posities in de zoekresultaten na te streven voor een bepaalde zoekterm of onderwerp, dan wil je de concurrentie tussen de pagina’s oftewel het kannibalisatie effect zo klein mogelijk houden. Hierbij kunnen de volgende tips helpen.

  1. Spreek een andere doelgroep aan. De blogpost van Rand Fishkin levert al een mooi voorbeeld van geslaagde keyword kannibalisatie. Het bedrijf Quicksprout weet twee posities in de top zes van de Amerikaanse SERP’s te bemachtigen op de zoekterm ‘SEO Guide’ door een beginners guide en een advanced guide uit te brengen. Met de verschillende webpagina’s spreken ze dus een andere doelgroep aan voor deze term.
Voorbeeld SERP Google

BRON: Moz.com

  1. Google zoekt een onderwerp bij je zoekterm. Als je een onderwerp verdeelt in deelonderwerpen kun je met meerdere webpagina’s een zoekterm aanspreken. Als je bijvoorbeeld op zoek bent naar ideeën voor een vakantie in 2016 en de term ‘vakantiereizen 2016’ intypt, dan biedt Google de volgende zoekresultaten.

SERP Google voorbeeld Keyword

D-reizen en Neckerman bezetten samen de eerste 4 zoekresultaten via een onderverdeling in locatie en periode. Nu zullen deze reisorganisaties zich met deze webpagina’s waarschijnlijk niet gefocust hebben op mijn voorbeeldzoekterm, maar het is wel een uitstekend voorbeeld hoe je via deelonderwerpen meerdere posities in de zoekresultaten kunt bezetten.

Met dit artikel heb ik duidelijk proberen te maken dat keyword of topic kannibalisatie ook een positief effect kan hebben, namelijk het trekken van meer bezoekers via Google door het bezetten van meerdere posities in de SERP’s. Het blijft echter wel een afweging of de waarde hiervan groter is dan het nadelige effect van de onderlinge concurrentie tussen je webpagina’s.

Bron:Marketing med.