Wie wint de online advertising strijd:

Hipmarketing Social media marketing 0 Comments

Wie wint de online advertising strijd: Facebook of Google?

Facebook wint met vlag en wimpel van Google in ad personalisatie. Consumenten vinden de reclames op het sociale netwerk van Mark Zuckerberg stukken relevanter (51 procent) dan de Google’s display ads, waarvan de meerderheid op YouTube (17 procent) draait. Tijd voor Google om een stapje bij te zetten.

Vandaar de onlangs gelanceerde Customer Match, een nieuwe Google-tool die adverteerders helpt met het personaliseren van display ads op basis van data uit de zoekgeschiedenis. Dat concludeert Adobe in Q3 Digital Advertising & Social Intelligence op basis van de Adobe Digital Index.

CTR’s op Facebook groeien 35 procent

Jaar op jaar groeien de click through rates van Facebook ads met een daverende 35 procent. De targeting inspanningen en vorig jaar aangepaste algoritme werpen dus hun vruchten af. Meer en meer marketeers gebruiken het platform. Het aantal impressies (QoQ) nam toe met 10 procent en de kosten (CPC) dalen jaar op jaar met 2 procent.

plaatje adobe 1

Maar ook Google’s display CTR’s laten groei zien: 25 procent zelfs. Terwijl de kosten dalen. Waar dat aan te danken is? De invloed van programmatic media buying. Display blijft dus kansen bieden, en een tool als Customer Match zou best impact kunnen hebben, aldus Adobe.

Paid search-uitgaven nemen toe met tien procent

Wereldwijd namen de uitgaven aan paid search met tien procent toe, waarbij Noord-Amerika aan kop gaat met zeventien procent. Een toppositie die te danken is aan een betere economische positie. Paid search-uitgaven aan Google nemen wereldwijd jaar op jaar toe met elf procent. En in Noord-Amerika zelfs met negentien procent.

plaatje adobe 2

Vooral retail laat – te verwachten – de grootste groei zien in paid search-uitgaven: jaar op jaar met negen procent. Ook de auto-industrie doet het goed met een toename van vier procent. Sectoren die het beduidend minder doen zijn finance (-1 procent) en reizen (-3 procent).

plaatje adobe 3

Desktop behaalt de beste resultaten

Welk device de beste paid search-resulta

ten laat zien? Vooralsnog de desktop. CTR’s laten daarop een groei zien van elf procent. Ook smartphone- en tablet-CTR’s groeien zo’n 9 procent. Maar de kosten aan paid search namen daarnaast op de tablet het meest toe, met vier procent.

plaatje adobe 4

Het volledige Q3 Digital Advertising & Social Intelligence Report van Adobe is hier te bekijken.

Bron:Laura VogelsEmerce